Самоврядування в групі
А ми продовжуємо далі розглядати Принципи організації пішохідних мандрівок. В минулих публікаціях я писав про керівника мандрівки і про туристську групу. Давайте зараз поговоримо про те, як правильно розподілити обов’язки в групі.
Для чого взагалі потрібні обов’язки в групі? Тут все просто, перш за все, керівнику потрібна допомога в організації і проведенні мандрівки і потрібно зразу розподілити хто чим буде займтися, а по-друге, обов’язки вводяться з метою навчання учасників. Тобто, коли кожен з учасників виконує свої обов’язки, він вчиться щось робити і в майбутньому, якщо він стане керівником походу, йому буде легше при організації.
Які ж є обов’язки? Нижче я перерахую всі.
- командир – організовує групу при підготовці до походу, контролює роботу чергових посад (про це нижче) і у разі потреби надає їм допомогу, він є помічником керівника.
- скарбник – відповідає за фінанси групи, перед походом складає кошторис походу, разом із завідуючими харчуванням і спорядженням складає план витрат, веде облік зроблених витрат.
- завідуючий харчуванням – складає меню на кожен день, згідно з меню складає список продуктів на весь похід; організовує закупівлю продуктів та готує їх до походу; разом із завідуючим спорядженням розподіляє продукти харчування між учасниками мандрівки; під час походу, стежить за наявністю продуктів.
- завідуючий спорядженням – під час підготовки до мандрів переглядає все спорядження, складає список того, що група бере із собою; разом із ремонтним майстром здійснює ремонт спорядження; розподіляє групове спорядження між учасниками.
- штурман – на етапі підготовки готує картографічний матеріал та складає маршрут; вивчає складні ділянки маршруту; веде роботу по роз’ясненню учасникам мандрів основних принципів орієнтування на місцевості; під час походу стежить за правильним і безпечним проходженням маршруту.
- ремонтний майстер – ремонтує групове спорюдження та допомагає в ремонті індивідуального.
- санітар – у санітара знаходиться аптечка; перед походом він вивчає основи лікарської допомоги та вчиться надавати першу медичну допомогу; з допомогою лікаря чи медсестри коплектує похідну аптечку; перевіряє наявність необхідних лікарських засобів та строк їхньої придатності.
- краєзнавець – перед походом готує список цікавих краєзнавчих, історичних об’єктів на маршруті; передає цю інформацію штурману, котрий в свою чергу вносить корекції у маршрут; під час походу розказує учасникам мандрівки про краєзнавчий об’єкт, який відвідує група.
- фотооператор – організовує фото-зйомку під час проходження маршруту; перед походом готує фото-апаратуру; під час мандрівки інструктує чергових фотооператорів, стежить за справністю техніки та рівнем заряду акумуляторів чи батарейок, в разі необхідності купує нові; на основі відзнятого матеріалу, по закінченню мандрів вибирає фото для звіту.
Щойно ми розглянули основні обов’язки. Розподіляє їх між учасника керівник, враховуючи хто які обов’язки мав раніше. Або це робиться жеребкуванням, наприклад, беруться маленькі листочки з написаними на них обов’язками, і кожен учасник витягує щось своє. Якщо група велика, то доцільно на більш складніші і відповідальніші посади призначити два чоловіка,. Це, наприклад, завідуючий спорядженням чи харчуванням, штурман.
Окрім основних обов’язків, є ще чергові посади. Чергові змінюються кожного дня. Серед них такі посади як: черговий кухар, відповідальний за вогнище, черговий штурман, черговий хронометрист, черговий фотооператор. Якщо основні посади визначають те чим той чи інший учасник буде займатись на протязі всього походу, включаючи підготовку і розбір, то чергові посаді визначають зайнятість на певний день мандрівки. Так, черговий кухар одного дня буде готувати їсти для всієї групи, а наступного, наприклад, вести групу по маршруту, виконуючи обов’язки чергового шутрмана. Давайте розглянемо що означає кожна із чергових посад.
- черговий кухар – займається приготуванням їжі для всієї групи, розподіляє готову до вживання їжу між учасниками так, щоб всім дісталась однакова частина; після приготуваня їжі, миють груповий посуд (казанок, ложку, дощечки….). Варто призначити двох чоловік.
- відповідальний за вогнище – займається організацією багаття з урахуванням техніки безпеки, забезпечує дрова, власне розпалює багаття і підтримує його. Варто призначити двох чоловік.
- черговий штурман – веде групу по маршруту, відповідає за виконання графіку руху групи, задає темп руху, з урахуванням фізичних можливостей найслабшого учасника, в разі втрати орієнтування організовує розвідку.
- черговий хронометрист – фіксує час руху і відпочинку групи, зазначаючи при цьому місця зупинок.
- черговий фотооператор – веде фотозйомку під час проходження маршруту, на місцях ночівель і т.д.
Як краще розподілити чергові посади, видно з таблиці нижче. А власне розподіл проводиться тим же жеребкуванням.
Наведений тут список основних і чергових посад є загальним і під кожен похід підбираються окремо. Наприклад, не доцільним є призначати командира – з цим обов’язком прекрасно впорається заступник керівника, виконуючи при цьому обов’язки фотооператора.