Підтримуй Україну! Слава Україні!

Карпати ІІ категорії складності: Чорногора

19 вересня 2014 | 11 хв. на читання

Постер ІІ частина

Це продовження циклу розповідей про мандрівку ІІ категорії складності Рахівським районом. У попередній частині я розповідав про наші пригоди в Мармаросах. Там описані перші три дні нашого нелегкого шляху до нових звершень. А у цій частині я постараюсь передати захоплення і емоції від живописної краси Чорногірського хребта.

Гора Васкул

Отож, ранок. Виходимо досить пізно – збиралися довго. Погода чудова, не жарко, на небі подекуди хмарки, але не дощові. Ми покидаємо свої місце ночівлі в урочищі Полонина Гропа. Прямуємо на гору Васкул (1485,4). Тут по дорозі був вказівник на ту гору і зазначена відстань 800 метрів. То, мабуть, були самі довгі 800 метрів в моєму житті. 🙂 На справді там було добрих півтора, а то і два кілометри. Стежка, петляючи поміж жерепом, деревами і камінням, поволі виводить нас до підніжжя гори Піп-Іван Чорногірський (2022). Ось тут вже починається більш різкий набір висоти по схилах могутньої гори. Місцями натрапляємо на кам’яні розсипища, а часом доводиться долати великі кам’яні брили. Деколи повз нас проносяться хмарки туману, що несуть в собі щось загадкове. З набором висоти вітер стає все сильнішим, тому і привалів не робимо – холодно. А стежка веде все вверх та вверх і ось невдовзі, після одного з різких підйомів з-поза каміння з’являється «Білий слон».

Білий слон

Саме так, «Білий слон» – це інша, так би мовити, народна назва старої австро-угорської обсерваторії на вершині Попа Чорногірського. А пішла та назва від того, що будівля обсерваторії дійсно схожа на слона, особливо взимку, коли там все замітає снігом.

Привезли продукти

Група біля обсерваторії

Перший у цьому поході двотисячник дався нам досить легко. Та попереду був ще з десяток кілометрів і три двотисячники, на які ми просто не могли не піднятися! Тому швиденько перекусивши та зробивши декілька кадрів з обсерваторії, прямуємо далі. Наступна вершина – Дземброня (1877,7).

На Дземброні

Піп-Іван Чорногірський

На ній робимо привал. Я знаходжу контрольну записку у вказівнику. Її залишила група спортивно-туристського клубу «Рокитне» за день до того, як ми її знайшли. А тим часом нам вже пора вирушати далі. Чорногірський шлях простий.

Прямуємо Чорногорою

Йти тут одне задоволення, тому ми досить швидко долаємо відстань до підніжжя другої по висоті гори в Україні – гори Бребенескул (2032). Звичайно, на вершині фотографуємось і йдемо далі – похід спортивний, тому затримуватись не доводиться, та й голод підганяє. Невдовзі після спуску з вершини Бребенескула робимо привал і перекус – канапки із салом і ковбасою. 🙂 Їжа і процес її приготування в горах набуває особливого шарму, особливо після тяжких переходів.

На вершині Бребенескула

Далі нас чекає підйом на Гутин-Томнатик, то ще один двотисячник, його висота 2016 метрів над рівнем моря. Він знаходиться трохи збоку від нашого маршруту, тому ми вирішуємо вибігти на нього без наплічників.

На вершині Гутин-Томнатика

Гутин-Томнатик, то одна з моїх любимих вершин. Тут відкриваються чудові краєвиди на Чорногору і суміжні території. І незважаючи на те, що гора на п’ятому місці по висоті, на ній я відчуваю себе дійсно високо в небі. А біля підніжжя Гутин-Томнатика в котловині знаходиться озеро Бребенескул.

Озеро Бребенескул

Це найбільш високогірне озеро України – 1801 метр над рівнем моря. Я бував біля нього декілька разів, але цього разу ми до нього не спускаємось, наша ціль на сьогодні – озеро Несамовите. Та перед ним ще маємо піднятися на найменший із двотисячників України – гору Ребра (2001). Взагалі навколо цієї гори точиться багато суперечок, адже, її висота на грані, тому і виникає питання вважати її двотисячником чи ні. Просто існує версія, що гора трохи нижча ніж 2001 метр. Та нехай це вирішують для себе географи чи хто би там не був, а для нас Ребра – двотисячник! Отож, піднялись і на нього, зробили декілька світлин і вйо далі.

На горі Ребра

Починає вечоріти, скоро потрібно буде таборуватися, а у нас ще зо три кілометри шляху залишилося. Їх проходимо досить швидко, прямо перед нами відкривається неповторний вид – сонце саме «заходить на посадку» і дарує нам останні теплі промінці на сьогоднішній день. Прямо перед спуском до Несамовитого робимо невеликий привал, хлопці фотографують навколишню красу.

Біля Несамовитого

Несамовите і Туркул

Табір ставимо неподалік озера. Несамовите вважають «кухнею погоди» на Чорногорі та в околицях. За легендою, якщо в озеро кинути камінь, то це потривожить душі мертвих, що живуть там. Як наслідок, страшна буря з грозою і градом. Водойма дійсно дуже красива, неповторні скелясті схили обрамляють її. Особливо захоплююче Несамовите виглядає з підйому на Туркул (1933). Там відкривається вид на всю котловину і саме озеро, а в променях ранкового сонця ця краса просто заворожує! Вітьок постарався і розвів непогане багаття, тому досить швидко готуємо їсти. Ну а далі спати. Наступний день мав бути найскладнішим з усіх, там було заплановано 28 кілометри і підйом на Говерлу і Петрос.

Озеро Несамовите

Ранкові збори

Вже вкотре ранній підйом. Це була одна із самих ранніх побудок в цьому поході. Планували добре виспатись, не вдалося – компанія по сусідству вирішила «глушити водяру» в третій ночі. Ну то таке. На сніданок пшеничні пластівці і чайок, готуємо то все на газу. Втрачати час на розведення і підтримання багаття не хочеться, та і дрова закінчились, а на Несамовитому то є великий дефіцит.

О пів на дев’яту виходимо на маршрут – рекордний час за весь похід, якщо не враховувати перший день. Сонце нещодавно виглянуло з-за горизонту, і гріє приємною теплотою. Навколо чисте небо накриває нас своїм голубим куполом і, десь там, на горизонті зустрічається із гребнями гір. Гори зранку такі спокійні, ніби самі ще сплять, навколо тиша і тільки вітер своїми також ще сонними поривами створює шум шелесту трави. Таке буває тільки зранку. Взагалі, кожна пора дня в горах по своєму красива, і неповторна.

На горі Брескул

Тим часом ми траверснули гори Данцір (1856) і Пожижевськ (1822). Саме піднялися на вершину гори Брескул (1911), наблизившись впритул до найвищої вершини України. Після короткого привалу вирушаємо до підйому на Говерлу (2061). Вихід на вершину займає у нас близько тридцяти хвилин. Тож, об одинадцятій дня ми сидимо Говерлі та їмо солодощі. Тут я запримітив, що дехто із екскурсійних туристів ходить із стаканчиками кави або чаю. Щось тут не те, не могли вони тягнути із собою газ, посуд і все необхідне для приготування. Зацікавлення цим фактом змусило йти шукати джерело чаю і кави на Говерлі, і дійсно воно було у вигляді звичайнісінького кухонного чайника. 🙂

"Кафе" на Говерлі

Якийсь дідок вирішив замутити собі бізнес, і продавав там готові напої. От тільки розцінок я не пам’ятаю, але не дуже дорого як для «кафе» на висоті 2061 метр над рівнем моря. Ех, Чорногора перетворюється в бозна що – на Говерлі торгують чаєм і кавою, на Попі-Івані взагалі магазин в обсерваторії відкрили із всяким різним включаючи пиво, що взагалі стало для мене шоком.

На Говерлі

А нам час вирушати далі, адже із запланованого ми навіть третини не пройшли. Наступна вершина – гора Петрос (2020), але перед нею ще потрібно пройти КПП Сідловина. Де, зазвичай, із туристів беруть гроші за відвідування Карпатського біосферного заповідника, зокрема, гір Говерла чи Петрос. Якщо пам’ятаєте, в мандрівці травневою Чорногорою, ми «на морозі» пройшли повз КПП і з нас ніхто грошей не брав, так от і цього разу ми вирішили зробити так само. І що би ви думали? Пройшли і без запитань попрямували до Петроса. Все ж, щось дивне відбувається на Чорногорі. 🙂 Ще декілька кілометрів і ми вже фотографуємось біля вказівника полонина Головчеська, це прямо біля підніжжя Петроса.

Полонина Головчеська

Згідно з інформацією вказівника, до вершини ще два кілометри. У нас вихід на вершину займає добру годинку, а може й трохи більше. Підйом тут досить складний, стрімкий і затяжний, постійно трапляються великі каменюки на котрі потрібно залазити. Замучені і достатньо голодні ми все ж вилазимо на вершину. Таким чином всі найвищі гори України підкорені! Для когось то було вперше, а хтось вже бував на тих вершинах. Та незважаючи на це, відчуття нового досягнення було у кожного учасника групи. Варто зазначити, що на той момент ми пройшли практично весь Чорногірський хребет (а це близько 55 кілометрів) за два дні і при цьому взяли всі двотисячники. Хай там що говорять, а це потребує значних затрат сил і витривалості. На Петросі робимо перекус, відпочиваємо тут майже годину.

На Петросі

Відремонтований хрест

Хто бував на вершині, знає що там є закинута капличка і погнутий хрест, так от хрест в цьому році відремонтували, вирівняли і ніби встановили додаткове укріплення, аби його більше так не гнуло.

Нам же залишається спуститися в село Кваси (560), а це означає перепад висот майже півтори тисячі метрів. На годиннику четверта дня і ми вирушаємо, шлях не близький потрібно рухатися, аби не ставати по темноті. До Львівського біостаціонару (старий молокозавод) йшли стандартною дорогою через полонини Приморотик, Скопеська і Шумнеска. А ось далі я вирішив піти трохи іншою дорогою. Зазвичай, всі йдуть маркованою дорогою праворуч, а ми пішли ліворуч. Виявилось, що дорога по якій ми йшли дещо коротша, однак складніша в орієнтуванні, а спуск в село різкіший. Вийшли під малим залізничним мостом недалеко від недобудованого пансіонату. Залишилось лише знайти місце для табору. Туристів і «матрасників» тут було багацько. Тому ми зразу попрямували за пансіонат. Там і облаштували бівуак. Після важкого переходу розслабляємось на повну, наступний день днівка. Навіть у встановленні наметів не поспішаємо.

Недобудований пансіонат в Квасах

Смеркає, і дійсно варто починати ставити намети і готувати їсти. А тут ще черга до джерела – туристів і відпочиваючих багато та і місцевим жителям водичка потрібна. Таки дочекавшись води, швиденько варимо гречаний суп. Спати хочеться страшенно, тому я просто завалююсь в палатку, спальник і відключаюсь.

Так промайнуло п’ять днів мандрів. Більша частина шляху пройдена, а основні висоти подолані. Все йде за планом, а як ще може бути у спортивному поході… Днівка, то був шостий день. Спимо ледь не до дванадцятої. Хоча хтось встав раніше, пам’ятаю крізь сон, ще приходив якийсь дядечко і говорив щось про якусь реєстрацію, яку нам потрібно пройти. Потім він кудись подівся і більше ми його не бачили. В обід, перекусивши, я пішов в село, потрібно і в магазин, і на пошту ставити відмітку в маршрутній книжці, і телефон підзарядити. Останнє можна реалізувати в магазині, що знаходиться трохи далі від джерела, біля виїзду на основну дорогу. Девайси там можна залишити, адже, продавці ставлять на зарядку у себе вдома, тому їх ніхто не візьме. А от з поштою не пощастило, в понеділок там вихідний. Залишається сільська рада. Продавець з того ж таки магазину навіть підвіз мене в центр села, що ж, це було несподівано. Загалом магазин хороший, рекомендую, от лише добре дивіться на строки придатності, а то в селах всяке буває. В сільраді поставили мені відмітку, назад повертався пішки. Після цього похід на річку Чорна Тиса. Решту дня ми тільки і робили, що ходили між табором і магазином, ну і готували їсти. На обід борщ, на вечерю плов.

Днівка в Квасах

Власне, так і днівка промайнула. Відпочили непогано, і були готові до нових випробувань, що чекали нас на Свидовці і в Ґорґанах. Тож чекайте на третю частину розповіді, де я розповім про наші пригоди на Свидовецькому масиві, як нас здувало з хребта, заливало дощем і про плани змінити маршрут – зарахування другої категорії під загрозою… Про все це буде описано в наступній частині циклу Карпати ІІ категорії складності.

————————————————————————————————————————

Технічна інформація

День 4, 9.08.2014, Субота

Денний перехід: ур. Полонина Гропа – г. Піп-Іван Чорногірський – г. Ребра – оз. Несамовите.

Протяжність: 17,5 км (тут і далі з урахуванням коефіцієнта 1,2 для гірської місцевості України).

Чистий ходовий час: 5 год. 30 хв.

Середня швидкість руху: 3,2 км/год.

День 5, 10.08.2014, Неділя

Денний перехід: оз. Несамовите – г. Говерла – г. Петрос – с. Кваси.

Протяжність: 28 км.

Чистий ходовий час: 8 год. 27 хв.

Середня швидкість руху: 3,3 км/год.

День 6, 11.08.2014, Понеділок

Денний перехід: днівка, залишаємось в Квасах.

Учасники походу

Яша В.
Саша Ж.
Іван З.
Паша П.
Вітя П.
Міша Р.
Яша Р.

Висловлюю подяку Олександру Жукову, Яші Родигіну і Віктору Потісі за фотографії, що використовувалися у цій публікації.